Dzi jest 字oda, 20 wrze郾ia 2017
鈍. mm. Andrzeja Kim Taegon, pr., Paw豉 Chong Hasang i tow. wspomn. obow.
Czytania:
1 Tm 3, 14-16; π 7, 31-35
Gazeta parafialna

Teologia

砰cie chrze軼ija雟kie
Ruch 安iat這-砰cie. Ku nowemu cz這wiekowi

Ewa Matusik

W poprzednim numerze naszego pisma zamieszczona zosta豉 kr鏒ka informacja o rozpocz皻ym w ubieg造m roku procesie beatyfikacyjnym ks. Franciszka Blachinickiego, tw鏎cy Ruchu 安iat這-砰cie, popularnie zwanego "Oaza". Czym w豉軼iwie jest Oaza? Na czym polega fenomen Ruchu 安iat這 - 砰cie, skupiaj帷ego od kilkudziesi璚iu lat tysi帷e m這dych ludzi? Jaka jest jego geneza i jak rozwija si i rozwija nadal ten ruch? Na te pytania spr鏏ujemy sobie dzi w豉郾ie odpowiedzie.

Szukaj帷 genezy Ruchu 安iat這-砰cie wskaza trzeba na dwa czynniki, kt鏎e leg造 u jego pocz徠k闚. Pierwszym z nich by豉 z pewno軼i osobowo嗆 ks. Franciszka Blachnickiego, za這篡ciela ruchu, drugim za specyficzna sytuacja duszpasterska w Polsce pod rz康ami komunist闚. Ks. Blachnicki posiada osobowo嗆 niezwykle dynamiczn, odrzucaj帷 utarte drogi post瘼owania, osobowo嗆 kt鏎ej ca趾owicie obce by這 rutyniarskie powielanie wcze郾iejszych wzorc闚 przy jednoczesnym szukaniu nowych form dzia豉nia, autentycznych i owocnych. Jak sam pisa, decyduj帷ym do鈍iadczeniem jego m這do軼i by這 zetkniecie si z systemem wychowawczym ruchu harcerskiego, k豉d帷ym nacisk na indywidualne prze篡cie, na wychowawcz role grupy r闚ie郾iczej, na wierno嗆, wyrastaj帷ym z chrze軼ija雟kiego systemu warto軼i idea這m. Innym do鈍iadczeniem potwierdzaj帷ym wychowawcz skuteczno嗆 oddzia造wania ma造ch grup by powojenny pobyt ks. Blachnickiego w seminarium duchownym. Stwierdzi on tam bowiem, i istotne dla wewn皻rznego wzrostu okazywa造 si nie tyle oficjalne programy, co ma貫 k馧ka zainteresowa, rozwijaj帷e w豉sn aktywno嗆 i tw鏎czo嗆, takie jak: ko這 liturgiczne, ko這 abstynenckie, czy Sodalicja Maria雟ka. Wyposa穎ny w takie do鈍iadczenia wychowawcze rozpocz掖 m這dy ks. Blachnicki sw prace duszpastersk w trudnej, stalinowskiej rzeczywisto軼i. W ramach systematycznego ograniczania oddzia造wania Ko軼io豉 komunistyczny re磨m doprowadzi w闚czas do zlikwidowania ukszta速owanego w ci庵u dziesi徠ek lat systemu ko軼ielnych organizacji, w tym tak瞠 tych, kt鏎ymi obj皻a by豉 m這dzie. Domen Ko軼io豉 pozosta這 wi璚 tylko duszpasterstwo masowe, z istoty swojej nastawione na zaspokojenie najbardziej podstawowych potrzeb religijnych, praktycznie nie daj帷e mo磧iwo軼i pog喚biania religijnej formacji. Okaza這 si jednak, 瞠 istnieje pewna forma ko軼ielnego zaanga穎wania m這dzie篡, kt鏎ej nic uda這 si komunistom zlikwidowa. By造 ni dzia豉j帷e w ka盥ej parafii ko豉 ministranckie, co skwapliwie wykorzysta ks. Blachnicki. Stworzy on mianowicie program dzia豉lno軼i takich grup oparty na cotygodniowych spotkaniach formacyjnych, skoncentrowany na cyklu roku liturgicznego, zak豉daj帷y pog喚bianie duchowo軼i na corocznych rekolekcjach. Dzia豉lno嗆 grup ministranckich oraz rekolekcji dla Dzieci Bo篡ch organizowanych r闚nolegle sta豉 si jakby prototypem p騧niejszej dzia豉lno軼i oazowej. Do鈍iadczenia z pracy z ministrantami oraz z dzieci璚ych rekolekcji rozwin掖 ks. Blachnicki w latach 1957 - 1960, gdy na fali popa寮ziernikowej odwil篡 uda這 si stworzy masowy ruch antyalkoholowy pod nazw "Krucjata Trze德o軼i". Krucjata obj窸a oko這 100 tysi璚y os鏏, co by這 przyczyn brutalnej ingerencji w豉dz: w sierpniu 1960 roku SB rozbi豉 organizacj, aresztowa豉 na kr鏒ko jej za這篡ciela, aktywniejszych cz這nk闚 spotka造 r騜nego rodzaju szykany. Nieca貫 trzy lata dzia豉lno軼i zaowocowa造 jednak powstaniem grupy oddanych wsp馧pracownik闚 ks. Blachnickiego, kt鏎zy stan si zal捫kiem przysz貫j dzia豉lno軼i oazowej. Ju bowiem w roku 1963 uda這 si zorganizowa pierwsz oaz rekolekcyjn dla dziewcz徠 pod nazw "Oaza Niepokalanej". Rozwijanie w nast瘼nych latach tej formy dzia豉lno軼i sz這 w parze z pog喚bionymi pedagogicznymi i psychologicznymi studiami Blachnickiego oraz z studium 鈍ie篡ch dokument闚 Soboru Watyka雟kiego II, kt鏎e stwarza造 nowe mo磧iwo軼i dla g喚bszego zaanga穎wania 鈍ieckich w 篡cie Ko軼io豉. Owocem tego by造 zorganizowane w 1968 roku rekolekcje oazowe dla ch這pc闚 pod nazw "Oaza Nowego 砰cia", kt鏎e sta造 si ju bezpo鈔ednim zal捫kiem rozwijaj帷ego si od lat 70-tych Ruchu "安iat這- 砰cie". W zamy郵e jego tw鏎cy ruch ten mia stanowi form wsp鏊notowego 篡cia m這dzie篡, alternatywn w stosunku do 鈍ieckich form o takim charakterze. W zwi您ku z tym ks. Blachnicki stworzy ca陰 koncepcje wychowania w "oazie" zwan "pedagogia Nowego Cz這wieka". Dlaczego "Nowego Cz這wieka"? Ot騜 dlatego, i jak stwierdzi ks. Blachnicki wsp馧czesny cz這wiek prze篡wa kryzys swojej to窺amo軼i. Przyczyn tego upatrywa za. mi璠zy innymi w dominuj帷ej powszechnie postawie konsumpcyjnej, polegaj帷ej na 鈍iadomym lub nie鈍iadomym uznaniu za cel podstawowy konsumpcji d鏏r materialnych. Konsumpcja za zabija tw鏎cza stron cz這wieka, skazuje go na bierno嗆 i bezmy郵ne u篡cie. Konsumpcyjne uleganie chwilowym pragnieniom prowadzi mo瞠 w konsekwencji do odrzucenia sta貫go systemu warto軼i. Wobec pog喚biaj帷ego si stanu wewn皻rznego rozdarcia istoty ludzkiej, Franciszek Blachnicki zaproponowa idea cz這wieka zintegrowanego, d捫帷ego do osi庵ni璚ia jedno軼i mi璠zy wyznawanymi warto軼iami a warto軼iami realizowanymi w 篡ciu. Jest to w豉郾ie 闚 idea "Nowego Cz這wieka", cz這wieka wewn皻rznie wolnego, kt鏎y nie jest egoistycznie nastawiony na realizacje swoich tylko pragnie, ale realizuje si poprzez drugiego cz這wieka, a m闚i帷 dok豉dniej poprzez dawanie siebie drugiemu cz這wiekowi. Symbolem tego idea逝 cz這wieka zintegrowanego jest formu豉 tkwi帷a w nazwie ruchu oazowego: z greckiego FOSDZOE, 名IATΜ - 玆CIE, zak豉daj帷a wcielanie 鈍iat豉 w 篡cie. Element 鈍iat豉 oznacza tutaj 鈍iat這 rozumu, 鈍iat這 sumienia, 鈍iat這 s這wa Bo瞠go, 鈍iat這 Chrystusa, jako wzoru osobowego, kt鏎y nale篡 na郵adowa i 鈍iat這 Ko軼io豉 -"lumen gentium".

Jak ju wy瞠j wspomniano, centralne miejsce w oazowym ideale wychowawczym zajmuje kategoria s逝瘺y: wychowuje si przez s逝瘺 i dla s逝瘺y drugiemu cz這wiekowi. Wyrazem tego jest osobowy wzorzec Chrystusa - S逝gi oraz Matki Bo瞠j - S逝瞠bnicy Pa雟kiej, na kt鏎ych koncentruje si oazowa duchowo嗆. O ile jednak w Chrystusie mamy do czynienia z Bogiem objawionym w postaci s逝gi dla odkupienia cz這wieka, o tyle osoba Maryi jest wzorem nowego, w pe軟i odkupionego cz這wiecze雟twa. Dlatego te Blachnicki okre郵i swoj koncepcj "personalistyczno - maryjn koncepcj wychowania", osadzaj帷 j g喚boko w tradycji polskiej refleksji teologicznej.

W jaki spos鏏 ks. Blachnicki chcia wcieli w 篡cie swoj koncepcj wychowawcz? Opracowa w tym celu ca造 system funkcjonowania i program dzia豉nia Ruchu 安iat這-砰cie. Jak ju wcze郾iej wspomniano, pocz徠ki Oazy wi捫 si ze zorganizowanymi w 1968 roku rekolekcjami dla ch這pc闚 pod nazw Oaza Nowego 砰cia. P騧niej, w latach 70-tych, nast徙i bardzo szybki rozw鎩 Ruchu Oazowego. I tak, chocia powsta on z my郵 o m這dzie篡 szk馧 鈔ednich, to z czasem rozszerzy sw dzia豉lno嗆 tak瞠 na inne kategorie wiekowe. Obecnie istniej tak瞠 Oazy Dzieci Bo篡ch, Oazy studenckie i Oazy rodzin. Formacja oazowa okre郵ana przez ks. Blachnickiego "droga ku dojrza這軼i chrze軼ija雟kiej" obejmuje w jego teorii trzy okresy. Pierwszym jest okres ewangelizacji. kt鏎y obejmuje przygotowanie do uczestnictwa w pierwszej oazie rekolekcyjnej. Uczestnictwo w oazie I stopnia (Oaza Nowego 砰cia) rozpoczyna okres w豉軼iwej formacji, czyli wed逝g okre郵enia Blachnickiego - deuterokatechumenatu. Program rekolekcji wakacyjnych znajduje swe pog喚bienie w programie spotka grup parafialnych, realizowanych w trakcie roku szkolnego. Drug cz窷 formacji deutero-katechumenalnej rozpoczyna oaza II stopnia, kt鏎a 陰cznie z prac w ci庵u roku po鈍i璚ona jest pog喚bieniu znajomo軼i liturgii i sakrament闚 鈍i皻ych. Tre軼i trzeciego i ostatniego okresu formacji oazowej jest wprowadzenie w tajemnic Ko軼io豉, co w konsekwencji ma pozwoli jego uczestnikowi na rozpoznanie swego miejsca we wsp鏊nocie ko軼ielnej.

Jak wi璚 wynika z tego, co zosta這 wy瞠j powiedziane, dzia豉lno嗆 oazowa ogniskuje si wok馧 dw鏂h podstawowych form letniej oazy rekolekcyjnej oraz prowadzonej w ci庵u roku szkolnego pracy w ma造ch grupach parafialnych. Letnie rekolekcje oazowe trwaj pi皻na軼ie dni, z kt鏎ych ka盥y po鈍i璚ony jest rozwa瘸niu jednej tajemnicy r騜a鎍owej. Warto zauwa篡, 瞠 pozwala to na prze篡cie w formie skondensowanej wszystkich wydarze b璠帷ych tre軼i roku liturgicznego, od Zwiastowania po Zes豉nie Ducha 安i皻ego i Wniebowzi璚ie Matki Bo瞠j.

Uczestnictwo w oazie rekolekcyjnej jest warunkiem przej軼ia do odpowiedniego poziomu pracy grup parafialnych. Z oczywistych przyczyn r騜ni si ona od specyfiki letnich rekolekcji. Spotkania grup odbywaj si co tydzie, przy za這瞠niu codziennej pracy samowychowawczej ka盥ego cz這nka Oazy (modlitwa, rozwa瘸nie Pisma 鈍., etc.). Centralnym punktem 篡cia duchowego grup parafialnych jest msza 鈍i皻a: Oaza b康 w陰cza si w liturgi jednej z niedzielnych mszy, b康 te uczestniczy w specjalnie sprawowanej oazowej Eucharystii. Jedno嗆 Ruchu Oazowego w skali ponadparafialnej zapewni maja tzw. dni wsp鏊noty, czyli spotkania wsp鏊not parafialnych z terenu np. jednego dekanatu. Podczas takich "dni wsp鏊noty" spotyka si osoby poznane w czasie letnich oaz rekolekcyjnych, co podtrzymuje zawi您ane wcze郾iej znajomo軼i i przyja幡ie.

M闚i帷 o dzia豉lno軼i Ruchu 安iat這 - 砰cie warto przyjrze si te wewn皻rznej organizacji grup oazowych. I tak na czele ka盥ej grupy stoi animator. Animator winien by osob, kt鏎a po przej軼iu pe軟ego, tr鎩stopniowego cyklu formacyjnego wzi窸a nast瘼nie udzia w specjalnym Kursie Oazowym Dla Animator闚 (KODA), przygotowuj帷ym do samodzielnego prowadzenia grupy. Na czele wsp鏊not oazowych czy to rekolekcyjnych, czy to parafialnych, stoi moderator, Moderatorami s zwykle m這dzi ksi篹a, z kt鏎ych wielu wywodzi si obecnie z Ruchu 安iat這 - 砰cie. Na oazie rekolekcyjnej, opr鏂z ksi璠za - moderatora jest jeszcze moderator 鈍iecki (najcz窷ciej kobieta) przyjmuj帷y na siebie cz窷 obowi您k闚 organizacyjnych. W ramach diecezji pracami Oazy kieruje moderator diecezjalny, b璠帷y zarazem cz這nkiem Komisji Katechetycznej Kurii Biskupiej. W skali og鏊nopolskiej Ruchem Oazowym kieruje wyznaczony przez Episkopat moderator krajowy.

Zauwa篡 jednak nale篡, 瞠 w Oazie nie s najwa積iejsze struktury, lecz jej program formacyjny, b璠帷y niezwykle warto軼iow propozycj wychowawcz, adresowan do m這dzie篡. Jak wynika z moich bada przeprowadzonych w roku 1990, niemal wszyscy uczestnicy oaz rekolekcyjnych r騜nych stopni niezwykle pozytywnie oceniaj jej wp造w na swoje 篡cie. Z ca造m przekonaniem mo瞠 potwierdzi to r闚nie pisz帷a te s這wa. Formacja oazowa kszta速uje dojrza貫 postawy religijne i moralne, stanowi帷 wa積y czynnik budowania zintegrowanej osobowo軼i. Warto wi璚 zainteresowa Ruchem Oazowym zar闚no ludzi m這dych, jak i ich rodzic闚. Na zako鎍zenie przytoczmy opini jednego z uczestnik闚 oazy, kt鏎y pod wp造wem doznanych prze篡 napisa: "By造 to chwile szcz窷liwe, jak w prawdziwej oazie - wyspie zielonej na pustyni. Chwile odnowy duchowej, zbli瞠nia do Boga. Odpoczynek przed dalsz drog przez 篡cie."


Przeczytano 5834 razy

03, (2) 1997 - Lato



polski  english  deutsch  française Dodaj stron do ulubionych! 
filipini Gazeta parafialna - 'Rodzina Parafialna'
 

Copyright 2003-2011 © Kongregacja Oratorium 安. Filipa Neri i parafia pw. NMP Matki Ko軼io豉 - Pozna-安ierczewo
statystyka Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Kalendarz
Czytania
Kongregacja Oratorium 安. Filipa Neri - Pozna
Kongregacja Oratorium 安. Filipa Neri - Pozna - 安ierczewo
Siemens Centrale telefoniczne